Varför är feedback viktigt?
Varför är det så svårt att vara ärlig och rak? Varför vågar vi inte säga vad vi tycker? Varför förväntar vi oss att någon annan skall lösa frågan åt oss?
Feedback-junkie
Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv trott stenhårt på feedback. Möjligen för att jag är något av en feedback-junkie själv men även för att jag tror på effekten av en stark feedbackkultur.
Jag har under de senaste åren arbetat efter en väldigt konsekvent linje när det rör feedback i mitt ledarskap. Det händer tyvärr allt för ofta att personal eller för den delen även att andra ledare kommer till en och börjar beklaga sig över en annan medarbetare. Jag tror många ledare känner att de ska kliva in här och börja hjälpa till och agera för att lösa denna ”konflikt”. Kanske gå och prata med den andra personen för att höra dennes sida.
Kortslutning
Jag har hållit en stenhård linje i dessa konversationer. Vid första tillfälle som ges säger jag ”så vad sa hon när du sa det till henne? (vad sa han när du sa det till honom?)” Det brukar ofta leda till en stunds tystnad och sedan ett kort ”hur menar du?”.
Feedback skapar förtroende och tillit i en organisation om det används konsekvent. Om jag som ledare börjar kliva in i situationer där det första steget inte har varit en direkt konversation mellan två individer så kortsluter jag hela systemet. Jag är delaktig i att bygga in en känsla av otrygghet.
Vad är min roll som ledare?
Jag vet mycket väl hur svårt det kan vara att ge någon konstruktiv feedback och det har jag respekt för. Men att låta någon slippa detta svåra steg är inte att hjälpa någon utan stjälpa. Vad händer med förtroendet mellan två individer som har ett problem om någon går emellan och försöker lösa det åt dem?
Jag finns givetvis med, om personen vill, i att förbereda själva feedbacken. Vi kan bolla hur man bör uttrycka sig, hur man kan se till att feedbacken blir så tydlig och bra som möjligt. Men jag kommer aldrig vara den personen som går in först i en sådan här diskussion. Det måste ske mellan individerna själva.
Finns det undantag?
Det är klart att det finns undantag, annars är det väl ingen regel. Handlar det om hot, trakasserier eller aktiviteter eller händelser av den art som gör att personen i fråga känner sig fysiskt eller psykiskt hotad så är det mitt jobb att kliva in. Men under hela min karriär har det bara hänt en gång.
Hur kan vi göra det lättare då?
Jag säger som jag säger till mina barn. ÖVA! Inom feedback så finns det ju dessutom ett fantastiskt sätt att öva. Öva med positiv feedback. Överös din omgivning med det som du gillar. Om du sitter på ett möte och tänker ”fan va bra hon presenterade det där”, säg det efter mötet! Var konkret, förklara vad det var som var bra, hur fick det dig att känna dig och tacka personen. Öva på att vara komplett, en snabb klapp på axeln och ett ”bra jobb” är inte riktigt att öva. Var precis, låt personen förstå exakt vad i presentationen var det som gick hem, var den bra upplagd, levererades det på ett övertygande sätt, kändes det naturligt, var det inspirerande?
Skapa förtroende
Genom att sprida positiv feedback så skapar vi förtroende, tillit och glädje. Den dagen du upplever att något inte funkar så har du byggt upp en grund av omtanke. Då kommer den konstruktiva feedbacken att landa betydligt mycket mjukare än om du kommer ifrån noll.
Feedback handlar inte om rätt och fel
Tänk på att feedback aldrig handlar om rätt och fel, det handlar om en upplevelse som någon annan har haft utifrån ditt beteende. Landar vi i en diskussion om rätt och fel så måste man försöka få tillbaka fokuset. Det handlar inte om något annat än att ”jag upplever” något och berättar det för dig. Försök att utifrån detta meddelande bearbeta och fundera kring hur man kan hitta ett bättre sätt att samarbeta på. För det är ju det det handlar om. Förmågan att kunna samarbete effektivt. Vi måste inte älska alla människor men vi måste kunna samarbeta.
Avslutningsvis
Så varför är feedback viktigt? Feedback skapar trygghet och trygghet skapar samhörighet som i sin tur skapar motivation. Därför är feedback viktigt.
Så gör det till dagens uppgift att åtminstone en gång idag ge någon komplett positiv feedback.
Det finns otroligt många tillfällen under en dag. Jag har t.ex. flugit på killen som körde tunnelbanan och tackat honom för att han berättade att den andra tunnelbanan skulle gå före den han körde. Han såg hyggligt förvånad ut men otroligt glad.
Relaterade blogginlägg
- Ledarskap1 föreläser hos Ability Partner
Jag kommer under 2017 samarbeta med Ability Partner som föreläsare kring ledarskap. Under våren och…
- 3 tips på hur vi som ledare skapar friska organisationer
Ett hållbart ledarskap skapar framgångsrika organisationer. Ett hållbart ledarskap handlar om ett ledarskap som håller…
- Vadå psykosocial arbetsmiljö?
Psykosocial arbetsmiljö? Det är verkligen inte ett ord som känns speciellt spännande. Ärligt talat kan…
1 reaktion på ”Fungerande feedback är grunden i en frisk organisation”
Pingback: Ledarskap1 föreläser hos Ability Partner - Ledarskap1.se - Hållbart ledarskap