Recension av Lean Change Management av Jason Little

Jason Littles bok, Lean Change Management: Innovative practices for managing organizational change, är en praktisk, lättläst och inspirerande inblick i hur vi kan leda våra förändringar mer lean. Jag fascineras av hans förmåga att blanda det agila med mer traditionella förändringsteorier vilket skapar en bra teoretisk bas. Men det är framförallt hans många exempel och verktyg som gör boken verkligen användbar.

Som ledarskaps- och agil-nird så lever jag efter övertygelsen om att världen vore en bättre värld om fler företag valde att anamma agila värderingar och principer. För mig är det agila området mycket större än den plats inom IT som det vanligen får.  Det känns dock som om området ökar allt mer. Vi pratar idag om Agil HR, Business Agile som alla är nya versioner av hur vi kan leda våra verksamheter efter de nya förutsättningar vi idag står inför.

Jag har i tidigare inlägg pratat om agil förändringsledning och har både bloggat samt gjort ett webinar tillsammans med förändringsexperten Catrin Brodin i ämnet. Att anamma det agila i förändring känns inte bara naturligt utan även nödvändigt.

Ganska tidigt i min research så snubblade jag över Jason Little. Han har inte bara spelat in videos och varit väldigt aktiv inom den agila förändringsvärlden utan även skrivit en bok vid namn Lean Change Management.

Jag har en förkärlek för praktiskt orienterade böcker, dvs där man får tips på hur man faktiskt kan göra, och inom den kategorin hamnar Jasons bok. Lean Change Management tar oss med på en resa båda inom det agila men även inom generell Change Management-litteratur. Jason är duktig på att applicera de mer traditionella ”vattenfalls-baserade” teorierna i en agil miljö. Det innebär ibland att han hittar andra, lite alternativa, användningsområden än vad jag tror att skaparna avsåg men det gör bara det hela mer relevant och intressant.

Jason använder under hela boken en exempelorganisation ”The Commission” där han själv var delaktig i att implementera Kanban för ett antal år sedan. Tack vare den förändringsresan blir boken mycket praktisk. Han delar med sig av såväl exempel som metoder och verktyg.  Några av dessa går dessutom bra att ladda ner (https://leanchange.org/resources/).

Jag gick igång lite extra på hans många ”change canvas” som inte bara leder till bra diskussioner, men som dessutom fungerar som praktiska verktyg under själva förändringen. Att arbeta med visuell, kontinuerlig och transparent kommunikation är inte bara agilt utan dessutom en förutsättning för lyckade förändringar. Så alla förändringsledare där ute ta en titt på Jasons material och framförallt läs boken.

Köp den på Amazon

Köp den på Adlibris

Köp den på Bokus