Meningsfullhet en förutsättning för att må bra på jobbet

clasped-hands-541849_1920

Att vara en del av ett sammanhang, att förstå sitt uppdrag och att se det som meningsfullt är förutsättningar för att vi skall må bra på jobbet. Att dessutom känna att man såväl kompetensmässigt, som tidsmässigt klarar av sitt uppdrag är även det viktiga förutsättningar menar Antonovsky i KASAM modellen.

Det här är andra delen i en genomgång av vad forskningen menar skapar stress och ohälsa i en organisation eller vad vi kan göra för att motverka stress och ohälsa. Tanken är att sätta igång en diskussion kring ett mer proaktivt förhållningssätt i hur vi kan skapa organisationer där människor faktiskt mår bra.

Den första delen behandlade Krav, Kontroll och stöd-modellen och i detta avsnitt kommer jag behandla KASAM.

KASAM

kasamKASAM modellen togs fram av Antonovsky som menar att känslan av sammanhang avgör hur en individ klarar av stressiga eller utsatta situationer, och detta är i sin tur avgörande för hälsotillståndet.

Antonovsky menar att man kan dela upp detta sammanhang i tre delar.

 

Begriplighet som förutsättning

Begriplighet handlar om vår möjlighet att förstå vår situation och till viss mån även kunna förutse det som kan komma att hända.

Jag menar att en organisations strategi kan vara till stor hjälp här. Genom att förtydliga denna så ger vi förutsättningar för individen att sätta sig in i sammanhanget man verkar i och förstå organisationens riktning.

En tydlig strategi och vision är även viktigt vid tider av förändring. Genom att ha en kommunicerad strategi och även referera till denna vid eventuella förändringsprojekt skapar vi bättre förutsättningar för personal och ledare att förstå och acceptera dessa.

Är jobbet hanterbart?

Hanterbarhet handlar enligt Antonovsky om att vi har rätt resurser tillgängliga för att kunna lösa våra problem. I en organisation kan det handla om att se till att vår personal har rätt kompetens, tid eller budget för att kunna utföra sitt uppdrag. Det finns få saker som är så stressfyllda som att känna att jag rent kompetensmässigt inte klarar av att lösa uppgiften. Om jag dessutom är verksam i en kultur där det är fult att erkänna svaghet eller om jag är en person som tycker att jag är ”dålig” om jag frågar, blir denna situation än värre.

En annan viktig aspekt inom hanterbarhet är hur tydliga förväntningarna är kring min uppgift. Vet jag faktiskt vad som förväntas av mig?  Har jag fått en uppgift som jag faktiskt inte riktigt förstår eller kan greppa. Ibland har jag upplevt att jag själv blivit tvungen att backa när jag försökt få större klarhet kring en uppgift jag har fått. Jag blir helt enkelt obekväm eller jobbig.

För mig som är gränslös i mitt åtagande (inte alltid den bästa av egenskaper) är tydlighet viktigt. Jag behöver få boxen uppritad annars kommer jag helt enkelt ta ett för stort grepp om uppgiften. Inom hanterbarhet finns det mängder att fundera kring i alla organisationer idag.

Hur tydligt definierar vi våra roller? Hur väl definierar vi våra uppdrag? Hur ser vi till att vår personal är rätt rustade för uppdragen? Hur ger vi vår personal stöd när kompetens eller förutsättningarna inte riktigt finns där?

Vad är meningen?

Meningsfullhet beskrivs i litteraturen som om jag känner att min uppgift är viktig. Det handlar om vad jag bidrar till, om jag upplever att mina utmaningar är värda att engagera sig i eller ej. Meningsfullhet för mig handlar om en tydlig och engagerande vision.  Jag vill känna att jag är delaktig i något större och något viktigt. 

Använd forskningen

Återigen finns det en modell som vi kan använda oss av för att arbeta förebyggande mot stress i våra organisationer.

Att arbeta med strategi, skapa tydliga förväntningar, kompetensplanera och att arbeta med en tydlig och lockande vision är ju saker som ligger på många företags att-göra-listor idag. Här är bara ytterligare en anledning till att ta tag i frågorna. Inte nog med att vi kommer få friskare personal, vi kommer dessutom se positiva effekter i det vi tillverkar och levererar, hur vi möter våra kunder och hur snabbt vi får ut nyheter till marknaden. Glöm inte det!

Är ni intresserade att höra mer kring mina tankar och skulle vilja ha hjälp att sätta upp en plan för er organisation så tveka inte att kontakta mig.

Nästa vecka tar vi tag i ytterligare en teori.